Franczyza

Osoby, które chcą spróbować swoich sił w biznesie, mają obecnie do wyboru kilka możliwości. Po pierwsze mogą założyć własną działalność i budować swoją markę od zera. Drugą możliwością jest skorzystanie z franczyzy. Co to jest i kto może z niej skorzystać? Dowiesz się w dalszej części wpisu.

Co to jest franczyza?

Jest to model biznesowy zbudowany w ramach istniejącej już marki. Polega na tym, że można zacząć prowadzić na przykład sklep pod szyldem istniejącej już firmy. Rozpoczęcie takiego rodzaju działalności wymaga podpisania odpowiedniej umowy z właścicielem oraz przeznaczenia na ten cel odpowiedniego wkładu własnego. Wkład własny zależny jest od rodzaju prowadzonej działalności przez franczyzodawcę. Zdarzają się przypadki dofinansowania na rzecz franczyzobiorcy. Dzięki współpracy na takich zasadach łatwiejsze będzie pozyskanie klientów, z uwagi na zbudowaną już pozycję marki na rynku. Osoba prowadząca taką działalność będzie odpowiedzialna między innymi za zatrudnienie pracowników, zapewnienie płynności dostaw oraz funkcjonowanie w lokalu z odgórnie ustalonych godzinach.

Dla kogo jest franczyza?

Franczyza przeznaczona jest dla osób, które chcą skorzystać ze zbudowanej już marki. W przypadku takiego rozwiązania właściciel sieci ma ugruntowaną pozycję na rynku. Osoba, która chce skorzystać z franczyzy, musi posiadać wkład finansowy. Przeważnie opłata dotyczy zaopatrzenia sklepu lub jego wybudowania, dodatkowe koszty może stanowić przekazanie know-how przyszłemu franczyzobiorcy. Taki rodzaj biznesu nie jest przeznaczony wyłącznie dla osób bez doświadczenia, które potrzebują wsparcia merytorycznego. W niektórych branżach próg wejścia może być na tyle wysokie, że franczyza pozostaje jedyną możliwością. Poza wyżej wymienionymi franczyzobiorca powinien posiadać odpowiednie cechy charakteru. Jeżeli będzie osobą pewną siebie z dużą odpornością na stres, ma większe szanse na odniesienie sukcesu.

Zalety i wady franczyzy

Do podstawowych zalet prowadzenie franczyzy należy zaliczyć:

  • zbudowaną już markę i działanie pod znanym szyldem,
  • gotową sieć kontaktów oraz hurtowni do zaopatrzenia sklepu,
  • możliwość pozyskania dofinansowania na rozpoczęcie biznesu,
  • osoby mniej doświadczone mogą korzystać ze szkoleń organizowanych przez właściciela sieci,
  • sieć prowadzi działania marketingowe, o które nie musi martwić się franczyzobiorca,
  • możliwość korzystania z opracowanych patentów czy znaków towarowych,

Wadami takiego rozwiązania są:

  • stała kontrola nad prowadzonym biznesem,
  • ograniczone możliwości wprowadzania własnych pomysłów,
  • regularne przekazywania opłaty dla właściciela sieci,
  • w przypadku odgórnej zmiany polityki firmy konkretny lokal może stracić klientów,

Biorąc pod uwagę powyższe prowadzenie biznesu w modelu franczyzy wydaje się być warte uwagi. Pomimo kilku wad, dostęp do know-how przedsiębiorstwa oraz korzystanie z już zbudowanej marki daje ogromną przewagę w porównaniu do biznesu budowanego od zera. Ponadto dla osób, które chcą być większym przedsiębiorcą, istnieje możliwość otworzenia kilku punktów franczyzy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here